Chrzest Św.
Sakramentu Chrztu Św. udzielamy w pierwszą i trzecią niedzielę miesiąca na mszy św. o godz. 13.15 (w czasie wakacji o godz. 12.00). W wyjątkowych przypadkach w sobotę po mszy św. wieczornej.
Chrzest św. zgłaszają rodzice w kancelarii parafialnej w godzinach urzędowania miesiąc wcześniej.
Przy zgłoszeniu przedstawiamy:
- akt urodzenia dziecka z USC,
- akt zawarcia małżeństwa sakramentalnego rodziców dziecka (szczegółowe dane osobowe),
- dane osobowe i adresy zamieszkania rodziców chrzestnych,
- zaświadczenia z parafii zamieszkania rodziców chrzestnych o dopuszczeniu do godności rodziców chrzestnych.
Do przyjęcia obowiązków rodzica chrzestnego może być dopuszczony ten, kto:
- ukończył 16 lat i przyjął sakrament bierzmowania,
- jest człowiekiem praktykującym wiarę, czyli systematycznie uczestniczy w niedzielnej Mszy św. i przystępuje do sakramentu pokuty i Komunii Świętej,
- prowadzi życie zgodne z wiarą katolicką,
- ukończył (lub kończy) katechezę w zakresie szkoły średniej lub zawodowej,
- nie żyje w wolnym związku lub związku cywilnym,
- żyje w sakramentalnym związku małżeńskim.
Rodzice dziecka i rodzice chrzestni powinni przed Chrztem św. przystąpić do sakramentu spowiedzi i przyjąć Komunię Świętą podczas Mszy św. chrzcielnej (jeśli nie ma do tego przeszkód).
Rodzice dziecka i rodzice chrzestni zobowiązani są do udziału w katechezie przedchrzcielnej, która odbywa się w piątek przed niedzielą Chrztu św. o godz. 19.00 w salce nr 11 domu katechetycznego (na pierwszym piętrze).
Msza Święta z okazji rocznicy Chrztu Świętego
Msza odprawiana jest w każdą drugą niedzielę miesiąca o godz. 13.15 (w lipcu i w sierpniu - o godz. 12.00).
Pokuta - sakrament pojednania
Pół godziny przed rozpoczęciem każdej Mszy św. (zarówno w dni powszednie jak i w niedzielę).
Całodniowa spowiedź parafialna ma miejsce w czasie rekolekcji w Wielkim Poście, przed uroczystością Rocznicy Kanonizacji św. Maksymiliana oraz przed Bożym Narodzeniem.
Okazja do spowiedzi św. jest również w każdy piątek po Koronce do Bożego Miłosierdzia od godz. 15.15 do 16.00 podczas Adoracji Najświętszego Sakramentu.
Stały konfesjonał obsługiwany jest w kościele ks. salezjanów w parafii NMP Wspomożycielki Wiernych w Oświęcimiu przez kapłanów z dekanatu oświęcimskiego i osieckiego przez cały rok od poniedziałku do piątku w godz. od 9.00 do 10.30 i od 15.30 do 17.00, w soboty w godz. od 9.00 do 10.30.
Bierzmowanie
Aktualnie przygotowuje się młodzież z klas VII i VIII szkoły podstawowej.
W ciągu roku młodzież uczestniczy dwa razy w miesiącu w spotkaniach formacyjnych w małych grupach przy parafii oraz w rekolekcjach ewangelizacyjnych.
Małżeństwo
Narzeczeni zgłaszają się w kancelarii parafialnej na trzy miesiące przed planowanym terminem ślubu. Sam termin ślubu można ustalić w kancelarii wcześniej.
Przedstawiają następujące dokumenty:
- dowód osobisty,
- świadectwo chrztu (jeśli chrzest był w innej parafii),
- świadectwo bierzmowania,
- świadectwo katechizacji z ostatniej klasy wraz z oceną,
- dokumenty z USC (w przypadku ślubu konkordatowego),
- świadectwo zgonu żony/męża (w przypadku wdowy lub wdowca),
- dokument o zawarciu ślubu cywilnego (jeśli został już zawarty).
Narzeczeni uczestniczą w kursie przedmałżeńskim (informacje w zakładce dla narzeczonych) oraz przeprowadzają rozmowę w poradni rodzinnej.
Jeśli rodzina życzy sobie aby na Mszy św. ślubnej był Pan Organista, prosi osobiście o jego posługę. Sprawy organizacyjne związane z kościołem (także ze sprzątaniem konfetti) uzgadniamy indywidualnie z Panami Kościelnymi. Wszelkie sprawy związane z wystrojem kościoła uzgadniamy indywidualnie z Panią Martą.
Jubileusze małżeńskie
Jubileusze małżeńskie dla małżeństw obchodzących okrągłą rocznicę małżeństwa sakramentalnego w pierwszym lub drugim półroczu są uroczyście obchodzone w Uroczystość Zesłania Ducha Świętego oraz Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata podczas mszy św. o godz. 10.30. Jubileusze prosimy zgłaszać w kancelarii parafialnej miesiąc przed uroczystością.
Namaszczenie Chorych
Odwiedziny chorych przez kapłanów z posługą sakramentalną odbywają się zwykle w pierwszą sobotę miesiąca w godz. od 8.00 do 10.00, w nagłych przypadkach - do osób umierających - należy poprosić o posługę o każdej porze dnia i nocy (prosimy o tel. do ks. dyżurnego: +48 573-336-860). W tygodniu przed pierwszą sobotą miesiąca członkowie zespołu charytatywnego odwiedzają chorych w domach w trosce o bieżące potrzeby oraz z informacją o nadchodzących odwiedzinach.
Kapelan Powiatowego Szpitala w Oświęcimiu - tel. +48 605-669-086.
Pogrzeby
Rodzina zmarłego kontaktuje się z księdzem dyżurnym (tel.+48 573-336-860), lub z Panią Kancelistką Dorotą Kinalczyk (tel. +48 573-336-861) w godzinach pracy kancelarii parafialnej lub w innej dogodnej dla obu stron porze dnia. Intencje mszalne składamy Kapłanowi lub Panu Kościelnemu do zakrystii przed mszą św.
Potrzebne dokumenty:
- akt zgonu z USC,
- akt zgonu od lekarza,
- zaświadczenie o przyjęciu przez zmarłego sakramentu pokuty i namaszczenia chorych,
- zgoda na pogrzeb z parafii zamieszkania zmarłego (w wyjątkowych sytuacjach),
- dokumenty związane z wykupieniem i opłaceniem grobu na cmentarzu parafialnym.
Po ustaleniu daty oraz godziny pogrzebu w kancelarii parafialnej rodzina zmarłego udaje się do zakładu pogrzebowego i na cmentarz. Podczas pogrzebu posługę pełni organista Pan Krzysztof Weronowski-Ptaszyński (tel. 500-284-723), który pół godziny przed Mszą św. pogrzebową odmawia z rodziną i najbliższymi różaniec w intencji zmarłego czy zmarłej. Prosimy o powiadomienie organisty telefonicznie o dacie, godzinie i miejscu pogrzebu.