Chrzest Św.

Sakramentu Chrztu Św. udzielamy w pierwszą i trzecią niedzielę miesiąca na mszy św. o godz. 13.15 (w czasie wakacji o godz. 12.00). W wyjątkowych przypadkach w sobotę po mszy św. wieczornej.

Chrzest św. zgłaszają rodzice w kancelarii parafialnej w godzinach urzędowania miesiąc wcześniej.

Przy zgłoszeniu przedstawiamy:

  • akt urodzenia dziecka z USC,
  • akt zawarcia małżeństwa sakramentalnego rodziców dziecka (szczegółowe dane osobowe),
  • dane osobowe i adresy zamieszkania rodziców chrzestnych,
  • zaświadczenia z parafii zamieszkania rodziców chrzestnych o dopuszczeniu do godności rodziców chrzestnych.

Do przyjęcia obowiązków rodzica chrzestnego może być dopuszczony ten, kto:

  • ukończył 16 lat i przyjął sakrament bierzmowania,
  • jest człowiekiem praktykującym wiarę, czyli systematycznie uczestniczy w niedzielnej Mszy św. i przystępuje do sakramentu pokuty i Komunii Świętej,
  • prowadzi życie zgodne z wiarą katolicką,
  • ukończył (lub kończy) katechezę  w zakresie szkoły średniej lub zawodowej,
  • nie żyje w wolnym związku lub związku cywilnym,
  • żyje w sakramentalnym związku małżeńskim.

Rodzice dziecka i rodzice chrzestni powinni przed Chrztem św. przystąpić do sakramentu spowiedzi i przyjąć Komunię Świętą podczas Mszy św. chrzcielnej (jeśli nie ma do tego przeszkód).

Rodzice dziecka i rodzice chrzestni zobowiązani są do udziału w katechezie przedchrzcielnej, która odbywa się w piątek przed niedzielą Chrztu św. o godz. 19.00 w salce nr 11 domu katechetycznego (na pierwszym piętrze).

Msza Święta z okazji rocznicy Chrztu Świętego

Msza odprawiana jest w każdą drugą niedzielę miesiąca o godz. 13.15 (w lipcu i w sierpniu - o godz. 12.00).


Pokuta - sakrament pojednania

Pół godziny przed rozpoczęciem każdej Mszy św. (zarówno w dni powszednie jak i w niedzielę).

Całodniowa spowiedź parafialna ma miejsce w czasie rekolekcji w Wielkim Poście, przed uroczystością Rocznicy Kanonizacji św. Maksymiliana oraz przed Bożym Narodzeniem.

Okazja do spowiedzi św. jest również w każdy piątek po Koronce do Bożego Miłosierdzia od godz. 15.15 do 16.00 podczas Adoracji Najświętszego Sakramentu.

Stały konfesjonał obsługiwany jest w kościele ks. salezjanów w parafii NMP Wspomożycielki Wiernych w Oświęcimiu przez kapłanów z  dekanatu oświęcimskiego i osieckiego przez cały rok od poniedziałku do piątku w godz. od 9.00 do 10.30 i od 15.30 do 17.00, w soboty w godz. od 9.00 do 10.30.


Bierzmowanie

Aktualnie przygotowuje się młodzież z klas VII i VIII szkoły podstawowej.

W ciągu roku młodzież uczestniczy dwa razy w miesiącu w spotkaniach formacyjnych w małych grupach przy parafii oraz w rekolekcjach ewangelizacyjnych.


Małżeństwo

Narzeczeni zgłaszają się w kancelarii parafialnej na trzy miesiące przed planowanym terminem ślubu. Sam termin ślubu można ustalić w kancelarii wcześniej.

Przedstawiają następujące dokumenty:

  • dowód osobisty,
  • świadectwo chrztu (jeśli chrzest był w innej parafii),
  • świadectwo bierzmowania,
  • świadectwo katechizacji z ostatniej klasy wraz z oceną,
  • dokumenty z USC (w przypadku ślubu konkordatowego),
  • świadectwo zgonu żony/męża (w przypadku wdowy lub wdowca),
  • dokument o zawarciu ślubu cywilnego (jeśli został już zawarty).

Narzeczeni uczestniczą w kursie  przedmałżeńskim (informacje w zakładce dla narzeczonych) oraz przeprowadzają rozmowę w poradni rodzinnej.

Jeśli rodzina życzy sobie aby na Mszy św. ślubnej był Pan Organista, prosi osobiście o jego posługę. Sprawy organizacyjne związane z kościołem (także ze sprzątaniem konfetti) uzgadniamy indywidualnie z Panami Kościelnymi. Wszelkie sprawy związane z wystrojem kościoła uzgadniamy indywidualnie z Panią Martą.

Jubileusze małżeńskie

Jubileusze małżeńskie dla małżeństw obchodzących okrągłą rocznicę małżeństwa sakramentalnego w pierwszym lub drugim półroczu są uroczyście obchodzone w Uroczystość Zesłania Ducha Świętego oraz Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata  podczas mszy św. o godz. 10.30. Jubileusze prosimy zgłaszać w kancelarii parafialnej miesiąc przed uroczystością.


Namaszczenie Chorych

Odwiedziny chorych przez kapłanów z posługą sakramentalną odbywają się zwykle w pierwszą sobotę miesiąca w godz. od 8.00 do 10.00, w nagłych przypadkach - do osób umierających - należy poprosić o posługę o każdej porze dnia i nocy (prosimy o tel. do ks. dyżurnego: +48 573-336-860). W tygodniu przed pierwszą sobotą miesiąca członkowie zespołu charytatywnego odwiedzają chorych w domach w trosce o bieżące potrzeby oraz z informacją o nadchodzących odwiedzinach.

Kapelan Powiatowego Szpitala w Oświęcimiu - tel. +48 605-669-086.


Pogrzeby

Rodzina zmarłego kontaktuje się z księdzem dyżurnym (tel.+48 573-336-860), lub z Panią Kancelistką Dorotą Kinalczyk (tel. +48 573-336-861) w godzinach pracy kancelarii parafialnej lub w innej dogodnej dla obu stron porze dnia. Intencje mszalne składamy Kapłanowi lub Panu Kościelnemu do zakrystii przed mszą św.

Potrzebne dokumenty: 

  • akt zgonu z USC,
  • akt zgonu od lekarza,
  • zaświadczenie o przyjęciu przez zmarłego sakramentu pokuty i namaszczenia chorych,
  • zgoda na pogrzeb z parafii zamieszkania zmarłego (w  wyjątkowych sytuacjach),
  • dokumenty związane z wykupieniem i opłaceniem grobu na cmentarzu parafialnym.

Po ustaleniu daty oraz godziny pogrzebu w kancelarii parafialnej rodzina zmarłego udaje się do zakładu pogrzebowego i na cmentarz. Podczas pogrzebu posługę pełni organista Pan Krzysztof Weronowski-Ptaszyński (tel. 500-284-723), który pół godziny przed Mszą św. pogrzebową odmawia z rodziną i najbliższymi różaniec w intencji zmarłego czy zmarłej. Prosimy o powiadomienie organisty telefonicznie o dacie, godzinie i miejscu pogrzebu.